V 28

går vi in i nu ( igentligen i morgon)

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut


Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.


I dag har vi varit på kyrkis, första gången sen jul uppehållet, barnen va jätte glada att komma dit igen, sen på vägen hem gick vi till ica och handlade lite till maten i kväll, jag tänkte förbereda den nu eftersom jag jobbar i kväll. Det blir kyckling gryta.

Mio somnade i vagnen hem och sussar fortfarande=)

Ne jag känner nmig lite stressad, måste börja med maten nu och kanske få i mig lite lunch jag me;)

se u

love

Kommentarer
Postat av: Milla

Tänk vad fort det har gått :). Går snart in i vecka 33 :O. Börjar verkligen längta efter den lilla i magen. Funderar mkt på hur det kommer att gå att ha två små här hemma om dagarna. Min Alva är ju rätt så vild och galen ;).

Vad jobbar du med? Hur länge till ska du jobba? Så söt han är lille Mio.

Ha en fortsatt bra vecka

kram Milla

2011-01-19 @ 14:49:20
URL: http://familjenellison.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det är alltid den sista trimestern som känns längst av någon anledning. :)

Jag tycker veckorna riktigt segar sig fram nu. Men så mår jag ju inte bra heller.

Det är lite lustigt att läsa dessa fakta från samma graviditetsvecka. det är fasligt vad det varierar beroende på var man hittat infon.

Hoppas iaf du och magen får må bra och att veckorna går fort så vi snart har våra bebisar här. :)

Kram

2011-01-19 @ 15:07:23
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Milla

Hej Annica,

Jag har inte gått ned så mkt, ca 2 kg bara, så det är nog inget att oroa sig för. Men det ska bli skönt att få kolla upp att allt är bra därinne i morgon.

Kram

2011-01-19 @ 20:13:08
URL: http://familjenellison.blogg.se/
Postat av: maria

hoppas du haft det bra på jobbet :)

skönt att gå in i sista delen av graviditeten kanske ?



må så gott !

kramen

2011-01-19 @ 20:25:48
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: alfamamma

Det är så gott med grytor nu på vintern!

2011-01-19 @ 20:31:23
URL: http://alfamamma.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Jag går in i vecka 30, 29 fulla veckor imorgon.

Vi kanske får samtidigt? Man vet aldrig :-)

2011-01-19 @ 22:27:11
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0