dumping

ja det e mitt eget fel... jag va såååå sugen på godis i dag, har inte varit det på jätte länge, så jag kanske kan skylla på bäbisen =)
när jag köpte lördags godis till barnen i dag så plockade jag en egen påse till mig själv, med kanske 10 gosisar i , så tänkte jag attdå har jag så jag kan ta nån i helgen, men i kväll så tog jag 4 st godisar på kanske 10 minuter, och det gick INTE tydligen, dumping på hög nivå, fick gå och lägga mig och va skit dålig.
Jag ska nog verkligen inte äta godis nå mer!!!


Vad är dumping?

Dumping är ett symptom som uppstår då man överbelastar tarmen med glukos(socker). Hos personer med intakt funktion av nedre magmunnen portioneras maginnehållet ut i tarmen i små mängder i taget, då kan inte dumping uppstå. Hos GBP opererade ramlar hela den intagna födan omedelbart in i tunntarmen. Detta innebär att man får en hög lokal glykoskoncentration och dumping uppstår.

Dumping karakteriseras av en känsla av matthet,hjärtklappning och ibland kallsvettning. Ofta måste patienten gå och lägga sig en stund och symptomen försvinner då på ca 10-15 minuter. Detta kan låta ganska beskedligt, men i praktiken upplever dock många patienter detta som mycket obehagligt. Så pass att de flesta väljer därför att avstå från sötsaker.


Kommentarer
Postat av: Nettan

Usch, trist men det är ju tyvärr så det blir. Hoppas du blev bättre snabbt!

2010-08-21 @ 21:22:41
URL: http://www.jeli81.wordpress.com
Postat av: marina

godis är ju så gott. vi åt massa chips igår, vaknade imorse och var helt torr i halsen, var sååå törstig!

2010-08-22 @ 07:28:36
URL: http://mammassessor.blogspot.com
Postat av: MammaFiiia

Usch dumping e inte kul.

Hoppas de gick över fort.

Jag har klarat mig rätt bra ifrån dumpingen än så länge.

Kram

2010-08-22 @ 18:21:45
URL: http://www.fiiias.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0