kanske..

ja jag klev upp med tuppen i morse, för att komma igång och få i mig mat på en gång, och jag tror att det hjälper, jag mår mycket bättre... vaknade kl 05 och tog en smörgås och drack vatten, sen slummrade jag en stund till 06.30 och klev då upp med Mio och då drack jag en halv naturdiet och sen en timme senare åt jag havregrynsgröt, och så har jag fått i mig en halv liter vatten. Hejja mig!!  hoppas att detta håller i sig nu så att jag kan få njuta av graviditeten som jag brukar få.

Nu till nått helt annat, i går på nyheterna hörde jag om nya studier om just snusning och graviditet, tycker bara att man hör om hur farligt det e att röka under graviditeten, och aldrig om snusning, det e ju tilloch med många som börjar snusa i stället för att röka när dom e gravida, och tror att det e så mycket bättre..


så här stod det

Snus farligt för foster

 

 

 

Gravida kvinnor som snusar löper större risk för missfall

UPPSALA. Kvinnor som snusar under graviditeten har en förhöjd risk för missfall. Risken är 60 procent högre än för kvinnor i genomsnitt, visar en studie vid Karolinska institutet i Solna och Uppsala universitet.

– Att snusning ökar risken för dödföddhet understryker vikten av total tobaksfrihet när man är gravid. Att ta hjälp av snus för att sluta röka är ett dåligt alternativ för att skydda sitt barn, anser överläkare Anna-Karin Wikström vid Akademiska sjukhusets kvinnoklinik till Upsala Nya Tidning.

Snusning värre än någon cigarett

Studien är den hittills största som gjorts kring effekterna av snusning under graviditeten. Nära 570 000 graviditeter och förlossningar i Sverige sedan 1999 ingår.

– Att rökning ökar risken för att barnet dör i livmodern är visat i flera tidigare studier, men vår är den första som är tillräckligt stor för att visa att även snusning gör det. Risken var till och med högre om kvinnan snusade än om hon rökte bara några cigarretter per dag, uppger Wikström för UNT.

För tidig födsel

Om kvinnan rökte några cigarretter per dag var risken för dödföddhet förhöjd med 40 procent Om hon rökte mer än tio cigarretter per dag var risken mer än fördubblad.

Även risken för tidig födsel ökar vid snusning under graviditeten, enligt studien.

TT


Kommentarer
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

Hoppas du får njuta av dagen utan illamående - det är dock söndag i dag å inte lördag fniss Kraaam

2010-09-05 @ 10:20:27
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Nettan

Skönt att du mår lite bättre, värt om det fungerar att gå upp tidigt! Och väldigt bra med studien där, tänk om alla bara kunde ta till sig det!

2010-09-05 @ 11:19:19
URL: http://www.jeli81.wordpress.com
Postat av: Barnens Hjältar

Ojdå, j men det borde man förstå med tanke på att det är ämnet i sig som är farligt inte hur man tar in det :P

2010-09-05 @ 14:10:23
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Popprinsessan

Grattis till det lilla miraklet i din mage! Tråkigt att höra att du mår dåligt, jag har varit i nästan precis samma situation - fick 3 olika tabletter utskrivna och de första dagarna var jag som en zombie. Men nu tycker jag att det verkar ha vänt. Jag håller tummarna stenhårt, för det var för jobbigt att kräka 20-30 gånger på en dag. Men man vet ju vad som väntar så det är bara att bita ihop. Och man glömmer så fort sedan när det väl är över :-)



Hoppas att du har en bra dag!

Postat av: Edvinsmamma - Nu också mamma till lill Tore ♥

Skönt att du mår bättre! När är det beräkanat att ditt sjätte lilla mirakel ska komma?

Kram

2010-09-05 @ 19:04:55
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0